مصوبات استانی چهل و نهمین (۴۹) جلسه شورای گفت و گوی استان خراسان جنوبی

ردیفدستور جلسهشرح دستورمصوبهنوع مصوبه توضیحات و اقدامات
۱گزارش دبیرخانه شورای گفت و گوی استان درخصوص عملکرد شورا و وضعیت حضور اعضای شورای گفتگو در سال 1402با عنایت به تأکیدات استاندار محترم درخصوص اهمیت و ضرورت حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی در جلسات شورای گفت و گوی استان، مقررگردید دبیرخانه شورای گفت و گو گزارش شش ماهه حضور مدیران دستگاه های دولتی در جلسات شورای گفتگو طی سال جاری را در جلسه ای که به ریاست استاندار محترم برگزار خواهد گردید، ارائه نماید.استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
۲گزارش دبیرخانه شورای گفت و گوی استان درخصوص عملکرد شورا و وضعیت حضور اعضای شورای گفتگو در سال 1402به منظور پیگیری موضوع "انتقال حساب بانکی واحدهای بزرگ استان" به مقررگردید : جلسه ای با محوریت معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار، دستگاه های دولتی مرتبط، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه های نظارتی برگزار گردد. (به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی جهت منوط نمودن سرویس دهی و خدمات دهی استان به شرکت های بزرگ در صورت انتقال حسابهای بانکی و گردش مالی این شرکت ها در بانک های استان).استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
- برگزاری جلسه به ریاست معاونت محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار (دعوتنامه شماره 21947/72/35 مورخ 04/04/1403)
- صورتجلسه مورخ 22728/72/35 مورخ 09/04/1403 و پیگیری موارد مصوب از طریق کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و شورای توسعه و برنامه ریزی استان
۳گزارش دبیرخانه شورای گفت و گوی استان درخصوص عملکرد شورا و وضعیت حضور اعضای شورای گفتگو در سال 1402مقررگردید در خصوص تشکیل گمرک تخصصی زرشک، مکاتبه ای جامع و کامل توسط اتاق بازرگانی خطاب به معاونت محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال گردد تا مکاتبات لازم از طریق معاونت محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار با گمرک ایران صورت پذیرد.استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
- مکاتبه دبیر شورا خطاب به معاونت محترم اقتصادی استانداری (نامه شماره 120/1403/الف مورخ 12/03/1403)
- مکاتبه مدیرکل محترم گمرکات استان خطاب به مدیرکل محترم دفتر صادرات گمرک ایران درخصوص درخواست بخش خصوصی استان جهت ایجاد گمرک تخصصی زرشک و دلایل ایجاد این گمرک در استان – نامه شماره520800/1403 مورخ 16/04/1403
- مکاتبه مدیرکل محترم گمرکات استان خطاب به مدیرکل محترم دفتر ارزش درخصوص تعیین ارزش پایه صادراتی زرشک توسط استان – نامه شماره 591309/1403 مورخ 31/04/1403
- مکاتبه استاندار محترم خطاب به معاون محترم وزیر و رئیس کل گمرک ایران درخصوص درخواست صدور مجوز ایجاد گمرک تخصصی زرشک و عناب در استان و تعیین قیمت پایه این محصولات توسط گمرکات و جهاد کشاورزی استان – نامه شماره 27405/1/35 مورخ 03/05/1403
- نامه پیگیری خطاب به مدیرکل محترم گمرکات استان به منظور اعلام نتیجه مکاتبات مذکور- نامه شماره 350/1403/الف مورخ 31/05/1403
۴تعیین تقویم برگزاری جلسات ماهانه شورای گفت و گوی استانبا عنایت به اهمیت حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان در جلسات شورای گفت و گو مقررگردید جلسات شورا، بعداز ظهر شنبه، اول هر ماه برگزار گردد.استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
۵تشکیل دبیرخانه شوراهای گفت و گوی استانی شرق و شمال کشور (استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و گلستان) تصویب نظام نامه نهایی و اعلام آمادگی استان جهت حضور در جلسه 5 استان به منظور امضاء و اجرایی شدن نظام نامه مربوطهاستانیارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
۶همایش خراسان جنوبی در آستانه بیست سالگی مقررگردید کلیه دستگاه ها، سازمانها، دانشگاه ها و تشکل ها همکاری لازم را با دبیرخانه برگزاری همایش (اتاق بازرگانی بیرجند) داشته و مستندات و گزارشات مربوطه را به دبیرخانه ارسال نمایند.استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
۷گزارش حضور استان در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ج.ا.ایران (اکسپو 2024 تهران)کمیته ویژه ای به ریاست معاونت محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دبیری اتاق بازرگانی و اعضای اصلی بخش دولتی و خصوصی استان تشکیل گردد تا درخصوص چگونگی حضور، نحوه تامین مالی، موضوعات رسانه ای و سایر موضوعات مؤثر استان در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی به بهترین نحو تصمیم‌گیری گردد.استانی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 79/1403/الف مورخ 26/02/1403
- پیگیری تلفنی در مورخ 22/03/1403
- پیگیری تلفنی در مورخ 06/05/1403

مصوبات ملی چهل و نهمین (۴۹) جلسه شورای گفت و گوی استان خراسان جنوبی

ردیفدستور جلسهشرح دستورمصوبهنوع مصوبه توضیحات و اقدامات
۱ارائه نظرات پیشنهادی درخصوص دستورالعمل نحوه انجام و تأیید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال 1403 دفاتر تخصصی وزرات صمت (دستور کار شورای گفتگو)درخواست اصلاح و بازنگری دستورالعمل نحوه انجام و تأیید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال 1403 دفاتر تخصصی وزارت صمت (دستور العمل شماره 67932/م/ص مورخ 14/01/1403) به شرح ذیل:
درخصوص بند 2 دستور العمل:
- سهمیه ارزی برای واحدهای تولیدی با استفاده از امتیاز صادراتی، واحدهای تولیدی که محصول نهایی آنها در داخل کشور به فروش می رسد (واحدهای تولیدی که محصول آن صادراتی نمی باشد) اختصاص سهمیه ارزی بر مبنای امتیاز صادراتی اصلاح گردد.
- در مورد واحدهای تولیدی که از محل بدون انتقال ارز اقدام به واردات مواد اولیه و تجهیزات خود نمایند اشاره نشده است
درخصوص بند 9 دستور العمل:
- در این بند اشاره شده است هر ثبت سفارش به محض دریافت تخصیص ارز تنها برای یک ماه جهت تأمین ارز مهلت داشته و در صورت عدم تأمین ارز حداکثر به مدت یک ماه تمدید خواهد شد، پیشنهاد می گردد این مهلت در مجموع به سه ماه افزایش یابد.
- باعنایت به عضویت مدیرکل صمت استان در کمیته ذکر شده پیشنهاد می گردد به نمایندگی از بخش خصوصی استان، نماینده اتاق بازرگانی استان حسب مورد نیز به اعضای کمیته اصلی اضافه گردد.
- پیشنهاد تشکیل کمیته استانی با اعضای متناظر با کمیته مربوطه قبل از ارجاع موضوعات به مرکز
درخصوص بند 10 دستور العمل: ابطال ثبت سفارش به هر دلیل موجب از بین رفتن 25 درصد از رقم همان ثبت سفارش از سهمیه واحد تولیدی خواهد شد، از این رو پیشنهاد می گردد اعمال استثنا برای مواردی که خارج از حدود اختیارات واحد تولیدی بوده و قصور از جانب واحد تولیدی نبوده است، در نظر گرفته شود. (مانند تعطیلات اجباری ناشی از قطع برق، گاز، ... و خرابی خط تولید)
درخصوص بند 14 دستور العمل: پیشنهاد می گردد در این بند، ثبت سفارشات مربوطه به سال 1402 که تا پایان سال تخصیص ارز نشده اند به سهمیه سال 1403 اضافه شود.
درخصوص بند 28 دستور العمل: پیشنهاد می گردد امکان اعمال کد تعرفه جدید برای واحدهای تولیدی که براساس طرح توسعه نیاز به واردات با کد تعرفه جدید را دارند، لحاظ گردد.
درخصوص بند 35 دستور العمل : به تشخیص ادارات کل صمت در صورتی که عدم استفاده ناشی از عوامل خارج از کنترل واحد تولیدی باشد مهلتی در نظر گرفته شود.
درخصوص بند 37 دستور العمل : واحدهای صنعتی آمار تولید خود را همواره در سامانه بهین یاب ثبت می کنند اما واحدهای معدنی امکان ثبت آمار تولید در این سامانه را ندارند و بستری در خصوص ثبت آمار تولیدی واحدهای معدنی در نظر گرفته نشده است که با توجه به اینکه استان هایی مانند خراسان جنوبی، استان های معدنی می باشند توجه به این امر ضروری می باشد.
درخصوص بند 43 دستور العمل:
- نظر به تأکید بر ساخت داخل در خصوص بند 43 واردات ماشین آلات راهسازی، ساختمانی، کشاورزی، معدنی و ... که به صورت CBU ممنوع گردیده است و واحدهای تولیدی که طرح های توسعه دارند و یا دانش بنیان هایی که برای بومی سازی نیاز به واردات CBU دارند، لحاظ نشده است.
- با عنایت به اینکه مدت زمان بررسی توسط دفاتر تخصصی و معاونت های مربوطه لحاظ نگردیده است، به نحوی برنامه ریزی گردد که مواد ارسالی از سوی استان ها بعد از گذشت ده روز در صورت عدم پاسخ، به منزله تأیید نهایی لحاظ گردد و در سامانه مربوطه به صورت اتوماتیک تأییدیه آن قید گردد.
درخصوص بند 53 دستور العمل : با عنایت به اینکه فروش محصول ممکن است در بازه زمانی مربوطه صورت نگیرد، پیشنهاد می گردد گزینه "فاکتورهای خرید مواد اولیه و فروش محصول" به "فاکتورهای خرید مواد اولیه به میزان تولید" تغییر یابد.
درخصوص بند 57 دستور العمل: با عنایت به اینکه مدت زمان بررسی توسط دفاتر تخصصی و معاونت های مربوطه لحاظ نگردیده است، به نحوی برنامه ریزی گردد که مواد ارسالی از سوی استان ها بعد از گذشت ده روز در صورت عدم پاسخ، به منزله تأیید نهایی لحاظ گردد و در سامانه مربوطه به صورت اتوماتیک تأییدیه آن قید گردد.
درخصوص بند 58 دستور العمل :
- باعنایت به عضویت مدیرکل صمت استان در کمیته ذکر شده پیشنهاد می گردد به نمایندگی از بخش خصوصی استان، نماینده اتاق بازرگانی استان حسب مورد نیز به اعضای کمیته اصلی اضافه گردد.
- به منظور جلوگیری از ضرر و زیان واحد تولیدی که خریدار این ماشین آلات و تجهیزات می باشد، شرط تولید ساخت داخل منوط به کیفیت لازم، قیمت رقابتی و زمان تحویل مناسب، گردد.
درخصوص بند 73 دستور العمل: درخصوص واحدهای تولیدی که صادرات دارند سقف واردات، معادل صادرات پیشنهاد می گردد.
همچنین موارد ذیل در خصوص دستور العمل فوق الذکر ارائه گردید:
 در دستورالعمل مذکور به واردات ماشین آلات و مواد اولیه موضوع سرمایه گذاری خارجی و همچنین منابع ارزی آن اشاره نشده است.
 در دستورالعمل صدرالاشاره در خصوص واردات واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین تأمین منابع ارزی این واحدها هیچگونه اشاره ای نشده است.
 پیشنهاد می گردد براساس صنایع شاخص هر استان که سهم عمده ای در تولید، اشتغال و درآمد زایی استان ها دارند ،سهمیه های ارزی برای هریک از استان ها تعریف گردد.
 پیشنهاد می گردد تأیید ثبت سفارش ها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ادارات کل صمت استانی تفویض و واگذار گردد و چنانچه موردی خارج از عهده استان بود در مرکز رسیدگی و تأیید گردد. همچنین پیشنهاد می گردد اختیارات دفاتر تخصصی وزارت صمت به ادارات کل صمت استانی تفویض گردد.
 در خصوص میزان ارزبری هر کالا براساس کالاهای تولیدی هر شناسه ملی پیشنهاد می گردد، تأیید ادارات کل صمت همراه با استعلام از دفتر ارزش گمرک جهت تأیید سهمیه ارزی باشد.
ملی- ارسال صورتجلسه شورای گفتگو طی مکاتبه شماره 81/1403/الف مورخ 26/02/1403 به دبیرخانه شواری ملی و درخواست پیگیری