هفدهمین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی روز  سه شنبه مورخ  28/08/98 با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی با موضوع ” ارائه  پیشنهادات کارشناسی درخصوص راه های دستیابی به بازار فروش محصولات استان، در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار گردید.

علیرضا خامه‌زر عضو هیأت رئیسه و  رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در کمیته کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت بازاریابی و فروش بر ضرورت تشکیل شرکت مدیریت صادرات در استان جهت ورود و ساماندهی محصولات استان در سایر کشورها تاکید نمود و افزود اتاق بازرگانی طی سال های گذشته با حضور در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف همواره سعی نموده است زمینه را جهت معرفی محصولات استان هموار نماید.خامه زر حضور در نمایشگاه سنگ های قیمتی کیش، برگزاری دوره های آموزشی، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری و …  را از دیگر اقدامات  اتاق بازرگانی  درجهت معرفی محصولات استان عنوان نمود .

رضا شرقی، مدیرکل راه آهن شرق با بیان توضیحاتی درخصوص ظرفیت راه آهن شرق کشور، به معرفی محصولات ریل پسند استان و گستردگی شبکه ریلی و مزایای استفاده تولید کنندگان از این شبکه پرداخت و افزود در ایستگاه ها امکان تبلیغات محصولات استان وجود دارد و تولید کنندگان می توانند از این فرصت جهت معرفی محصولات خود استفاده نمایند.

آذرکار، عضو کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، با اشاره به نقش گردشگری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه، به لزوم تلفیق گردشگری و کشاورزی با توجه به محصولات عناب، زرشک، زعفران، انار و گل نرگس اشاره نمود و افزود برگزاری اگری تورها و جشنواره های عکاسی در فصول برداشت این محصولات می تواند راه کاری مناسب درجهت معرفی محصولات استان و جذب گردشگر باشد.

محمد علی رمضانی، دبیرخانه صنعت و معدن استان با اشاره به کمبود واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی در بحث محصولات استراتژیک (به ویژه عناب) و محصولات لبنی استان تأکید نمود واحدهای تولیدی در بخش صنایع غذایی مشکل فروش نداشته و مشکل این واحدها تنها در بخش تولید می باشد.

مصطفی امیری، دبیر و عضو هیأت مدیره کانون کارفرمایی استان با اشاره به اینکه عمده صنایع استان صنایع کوچک و متوسط هستند بیان نمود بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی و گوشی های هوشمند، استفاده ازظرفیت صدا و سیما در برگزاری میزگردهای معرفی محصولات می تواند در معرفی و فروش محصولات کمک شایانی نماید و استفاده از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده در رشته های مختلف حقوق، حسابداری، بازرگانی، صنایع و … که خدمت سربازی را سپری می کنند در صنایع مرتبط به عنوان سربازان اقتصادی می تواند در کاهش هزینه های واحدهای تولیدی بسیار مؤثر باشد.

رامین سنائی فر، مدیرعامل شرکت مکیال تجارت با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه توانمندی‌های خراسان‌جنوبی در مزارشریف افغانستان بیان داشت: باید دلیل عدم تمایل تولیدکنندگان و صنعت‌گران خراسان‌جنوبی به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بررسی گردد چرا که فرصت حضور در این نمایشگاه‌ها می‌تواند در بحث فروش و بازاریابی محصولات استان بسیار موثر باشد.

حسین زارعی، مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، با اشاره به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی به امکان ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات استان در این منطقه به شرط مشارکت تولید کنندگان جهت ارائه محصولات، اشاره نمود و افزود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یک سازمان که در سطح بین المللی فعالیت دارد امکان و فضا جهت معرفی و تبلیغات محصولات و استان وجوددارد.

مهدی رضائی؛ رئیس گروه امورعلمی، فرهنگی واجتماعی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، نیز با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در خصوص طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه تولید و فروش محصولات استان، به نقش حمایتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از تولید و سرمایه گذاران بخش خصوصی و تعاونی اشاره نمود و افزود بخش خصوصی باید درخصوص بهره مندی از این اعتبارات از دستگاه های متولی مطالبه گری نماید. اعتبارات حوزه گردشگری و ورزش از دیگر موارد اعلام شده توسط رئیس گروه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این جلسه بود.

اکرم رمضانی، رئیس اداره اقتصادی فرمانداری بیرجند، به نبود بسته بندی مناسب با توجه به نماد استان اشاره نمود و افزود بسته بندی های موجود اکثراً با استفاده از طرح های خاتم و ترمه است که ضروری است با تشکیل اتاق فکری متشکل از دانشگاهیان و فارغ التحصیلان رشته گرافیک نمادی از استان طراحی و سپس بسته بندی براساس استاندارد اروپا و به زبان انگلیسی روان انجام پذیرد. معرفی محصولات استان در جشنواره ها از دیگر پیشنهادات رمضانی در این جلسه بود.

محمد علی اسماعیلی، مشاور رئیس کل دادگستری استان نیز حمایت دستگاه قضایی استان را از تولیدکنندگان محصولات استان به ویژه کالاهایی که جنبه ارزآوری دارند را اعلام نمود.

عباس عباس نژاد، رئیس هیأت مدیره اتحادیه باغداران، خواستار بازشدن کلیه بازارچه های استان به عنوان مسیر عبور محصولات استان شد.

محمد حسین آذری، مدیرعامل اتحادیه زرشک کاران، باغداران و زعفران کاران استان: عمده ترین مشکل زرشک استان در ورود به بازارهای اروپایی را بار میکروبی به دلیل کمبود بارگاه زرشک اعلام نمود و افزود طی سالیان گذشته مکررا این مشکل مطرح و ۱۵۰ بارگاه زرشک درخواست شده است که تاکنون اقدامی انجام نشده است. آذری با اشاره به میزان تولید زرشک و زعفران در استان بیان نمود اگر در سبد کالایی پرسنل ادارات این محصولات گنجانده شود دیگر مشکلی از بابت فروش این محصولات وجود نخواهد داشت.

محمد علی بیجاری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تسهیلات صادراتی ویژه کسانی که سبقه صادراتی دارند، عمده ترین مشکل فروش محصولات استان در بازارهای خارجی را فقدان تشکل قوی و تخصصی اعلام نمود و افزود ایجاد یک گروه بازاریابی و بازاررسانی موثر در استان، توجه جدی به تعاونی روستایی استان، بازسازی و ارتقاء دانش و مهارت مدیران تعاونی ها و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی مناسب، تدوین استراتژی های بلند مدت، آموزش و هدایت صادرکنندگان، تسهیلات و حمایت های مالی و برگزاری نمایشگاه های بین المللی و توسعه و نوسازی صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات می تواند راه کارهای مؤثری در بخش فروش محصولات استراتژیک استان باشد.

مهدی جهانی کیا، نماینده شرکت شهرک های صنعتی استان، مشکل عمده در بحث فروش محصولات استان را عدم انجام کارگروهی موفق در استان بیان نمود و با اشاره به سابقه تشکل ها وکنسرسیوم های تشکیل شده در استان، اعلام نمود شرکت شهرک های صنعتی استان آمادگی حمایت مالی جهت ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی ویژه محصولات استراتژیک متشکل از تجار و تولیدکنندگان با محوریت اتاق بازرگانی استان را دارد. جهانی کیا در ادامه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده درخصوص استفاده از فضای مجازی و گوشی های هوشمند بیان نمود بسیج مهندسین استان در این خصوص اقدامات شایسته ای انجام داده است که جهت اجرا نیازمند حمایت مالی است. نمایشگاه دائمی در محل مرکز خدمات شرکت شهرک های صنعتی استان به منظور بازدید مسئولین از تولیدات استان از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت شهرک ها اعلام شد. جهانی کیا درادامه مشکل عمده واحدهای تولیدی استان را بحث نقدینگی و عدم توان تولید اعلام نمود تا مشکل فروش محصولات.

محمد جاده گی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز به برگزاری نشست های مختلف درخصوص راه اندازی بازارهای مجازی محصولات کشاورزی استان اشاره نمود و از عدم استقبال در اجرا گلایه نمود.

سعید بهشتی راد، رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه اکثر کارخانجات استان کوچک و متوسط می باشند و جهت حضور در بازارهدف، منابع کافی درخصوص بازاریابی و بسته بندی مناسب دراختیار ندارند افزود هزینه های مربوط به بازاریابی، تبلیغات، شرکت در نمایشگاه های تخصصی و .. تنها با شکل گرفتن کارتیمی و ایجاد کنسرسیوم مقرون به صرفه خواهد بود تولیدات باید براساس سفارش مشتری و با قیمت رقابتی عرضه گردد. دفتر فروش در کشورهای هدف، طراحی وب سایت های چند زبانه، اعتمادسازی از طریق کنسرسیوم یا تشکل، شناسایی صادرکنندگان خوشنام و صدور کارت اهلیت برای آنان، حمایت معنوی دولت در برقراری ارتباطات و حضور محصولات استان در نمایشگاه ها از جمله پیشنهادات رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت در این جلسه بود.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.