محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان جنوبی در یازدهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان این که ۷۵درصد اشتغال خراسان جنوبی مرتبط به صنایع و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی است،گفت: باید برای حل مشکلات این واحدها برنامه عملیاتی ارائه شود

محسن احتشام در این شورا اظهارکرد: تدوین بسته تشویقی و حمایتی سرمایه گذاری در استان از مصوبات جلسه گذشته این شورا بوده است.

 وی بیان کرد: احصا این مشوق ها توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری استان انجام شده که باید روی آن کار کارشناسی انجام شود.

 وی بر پیگیری پرداخت تسهیلات به واحدهای مشمول ماده ۱۴۱  توسط بانکهای استان و دستگاه های اجرای ذی ربط تاکید کرد و افزود: مشکلات و پیشنهادات مرتبط با دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی و اصلاح نظام نامه ریالی و ارزی و پرداخت تسهیلات این صندوق احصا و به مرکز منتقل شود.

احتشام خواستار ارزیابی مجدد واحدهای تولید و پذیرش دارایی آن ها جهت وثیقه و ضمانت مورد نیاز برای دریافت تسهیلات واحدها شد و افزود: ارزش ماشین آلات و دارایی شرکت ها در اعتبار سنجی و ارزیابی بانک های عامل مورد توجه قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه باید صندوق ضمانت صنایع کوچک در استان فعال شود، بیان کرد: صنایعی که مزیت رقابتی و صادراتی دارند در اولویت کمک باشند.

احتشام با اشاره به فرسودگی ماشین آلات واحدهای تولیدی استان گفت: متاسفانه در بانک های استان تسهیلاتی برای نوسازی این ماشین آلات در نظر گرفته نشده است.

استاندار خراسان جنوبی در این جلسه با بیان این مطلب، افزود: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بهترین فرصت برای مطالبه گری بخش خصوصی است؛ این در حالیست که بخش خصوصی باید سطح مطالبه گری خود را تا حد زیادی افزایش دهد تا بتوان در راستای رفع مشکلات آنها اقدامات جدی تری صورت داد.
محمد مهدی مروج الشریعه، ضمن تاکید بر دستور کار جلسات این شورا گفت: متولیان امر باید بگونه ای برنامه ریزی کنند تا تصمیماتی که در این شورا اتخاذ می شود مغایر با مبانی حقوقی، قانونی و اسناد بالادستی در کشور نباشد.
وی خاطر نشان ساخت: جذب سرمایه گذار یکی از مهمترین راه های ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است از این رو پیشنهادات جذب سرمایه گذار در این شورا باید به صورت یک پکیج و بسته کامل دیده شود و تمامی پیش بینی های قانونی و حقوقی در آن لحاظ گردد.
مقام عالی دولت در استان، ضمن تاکید بر بازنگری مشوق های سرمایه گذاری در قوانین مرتبط، گفت: تصمیمات مرتبط در این زمینه باید استانی اتخاذ شده و در حیطه اختیارات استان خراسان جنوبی باشد.
مروج الشریعه، به موضوع کمک های فنی و اعتباری پیش بینی شده در بودجه سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: این اعتبارات می تواند در زمینه ارائه مشوق های لازم برای جذب و حمایت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله بخش مسکن مورد استفاده قرار گیرد.
مقام عالی دولت در استان، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را پارلمان بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: برنامه های پیشنهادی ، کاربردی و کارشناسی شده برای حل معضلات و مشکلات واحدهای تولیدی که قبلاً آسیب شناسی شده است باید در این شورا به بحث گذاشته شود.
مروج الشریعه، با اشاره به اینکه رسالت ما ایجاد تحول و تغییر شرایط موجود است، افزود: برغم وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص در این استان، جای خالی پارک علم و فناوری در توسعه وپیشرفت این استان کمتر قابل مشاهده است.
وی سهم دانش بنیان در تولیدات صنعتی استان را تنها ۳ درصد دانست و تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود در این استان این رقم بسیار ناچیز بوده و قابل پذیرش نیست.
استاندارخراسان جنوبی، تجهیز واحدهای تولیدی به فناوری های روز دنیا را مورد تاکید قرارداد و افزود: با توجه به محدود بودن بازار داخلی ، خطوط تولید در واحدهای صنعتی باید به فناوری های روز دنیا مجهز شود تا ضمن افزایش بهره وری نیروی انسانی بهره وری در سایر بخش های تولیدی نیز افزایش یابد.
مروج الشریعه، خاطر نشان ساخت: متولیان امر در این زمینه باید بگونه ای برنامه ریزی کنند تادر یک بازه زمانی یک تا ۳ ساله با حفظ سطح تولید و نیروی انسانی واحدهای صنعتی استان به فناوری روز جهان تجهیز شوند.
مقام عالی دولت در استان، استفاده از ظرفیت های در اختیار در زمینه تربیت نیروی انسانی را مورد تاکید قرا داد و افزود: دانشکده فنی و حرفه ای در کنار سایر مراکز آموزشی دولتی می توانند در این زمینه بسیار کمک کننده و راه گشا باشند.
مروج الشریعه، یادآورشد: اتاق بازرگانی با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی باید در یک همایش علمی ، شرایط موجود را بررسی و موانع تولید را برای تمامی صنعت گران و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی بازخوانی و برطرف نمایند تا بتوانند بهتر و بیشتر از ظرفیت های قانونی در این زمینه استفاده نمایند.

وی خاطر نشان ساخت: سازمان های اصلی و پیشران در تولید و توسعه اقتصادی استان (صنعت، معدن ، تجارت ، کشاورزی و گردشگری) مکلفند برای آسیب شناسی واحدهای مشکل دار که در جلسه مطرح شد برنامه اجرایی خود را حداکثر تا یک ماه آینده آماده و به جلسه بعدی شورا ارائه نمایند.

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در این جلسه به طرح پایش و ارزیابی واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در سامانه بهین یاب ۷۰۰ واحد تولیدی استان ثبت نام کردند که به ۳۵۰ از طرح رونق تولید و ۱۲۰ واحد نیز از محل پرداخت مستقیم تسهیلات دریافت کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۲۲۰ واحد تولیدی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند، افزود: اما آنچه که سال قبل موفق به دریافت تسهیلات نشدند مشکلات بانکی نبود بلکه بحث بازارفروش، وثیقه و فرسودگی ماشین آلات مطرح بود.

وی با تاکید بر اینکه باید مسیر حمایت از واحدهای تولیدی را تغییر دهیم، تصریح کرد: نمی‌توانیم از این واحدها انتظار وثیقه داشته باشیم چون برخی را چندبار به بانک معرفی کردیم اما توان تامین وثیقه ندارند چرا که ارزش وثیقه این استان نسبت معادل یک پنجم شهر مشهد و یا یک دهم تهران است.

شهرکی با اشاره به کمک های فنی و اعتباری استان، بیان کرد: مجموع اعتبارات اختصاص یافته به استان نسبت به سایر استان‌ها رقم بالایی را نیست لذا سهم ۲۰ درصدی کمک های فنی و اعتباری نیز رقم بالایی نخواهد بود.

به گفته وی سهم ۲۰ درصدی کمک های فنی و اعتباری استان از مجموع اعتبارات است خیلی شاخص بالایی نیست یعنی از منابع کم میزان کمی هم می توانیم به واحدهای تولیدی اختصاص دهیم باید در قانون نسبت به توسعه نیافتگی سهم ۴۰ درصدی پیش بینی می شد و آن هم نه از اعتبار استان بلکه این درصد به اعتبار استان اضافه می شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی پیشنهاد داد تا اتاق تعاون و بازرگانی استان صندوق حمایتی را با همکاری واحدهای صنعتی تشکیل دهد تا بخش از این کمک های به این صندوق برود تا مشکل وثیقه و موانعی سرمایه گذاری را رفع کنیم.

محمد سنجری، مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه مسئولان استان جذب سرمایه‌گذار است، تاکید کرد: اگر بخواهیم توفیقاتی در این زمینه داشته باشیم باید واحدهای تولید که زیرظرفیت کار می کنند را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۴ درصد بنگاه‌های استان زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که این خود مانعی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود، گفت: باید راه اندازی و افزایش تولید این واحدها در اولویت قرار گیرد.

سنجری با تاکید بر اینکه مشکل عمده تولید بحث بازار فروش است، افزود: باید در این زمینه دوره های آموزشی دانش بازاریابی برگزار شود.

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: اگر مدیران استان پیشنهاد کارشناسی برای بودجه سال ۹۷ دارند ارائه دهند تا نمایندگان استان آن را پیگیری کنند.

وی بیان داشت: همچنین برای قوانین عادی هم اگر مزاحمت و یا انباشت قانون است با بررسی همه جوانب ارائه دهید تا برای اصلاح در مجلس مطرح شود.

جهت دریافت صورتجلسه یازدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کلیک کنید.

صورتجلسه یازدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.